Motion, magnesium og glucosamin til alle former for slidgigtSlidgigt er for mange et kæmpe problem her i Danmark. Det betyder for mange at de har svært at gøre ting som de plejer, eller at de ofte døjer med smerte i deres led. Slidgigt er en sygdom som en stor del over de 50 år vil opleve i større eller mindre grad. Den ramme ofte et eller flere led, som f.eks. vores knæ, finger, håndled eller fodled og nedbryder brusken i ledet. Dette reducerer funktionen i ledet, samt kan være temmelig smertefuldt. Det er endnu ikke noget kur mod slidgigt, men der er visse ting som kan gøres for at lindre smerterne eller symptomerne. F.eks. med smertestillende medicin, kosttilskud som magnesium eller Glucosamin. En helt anden og ofte billigere mulighed er ganske almindelig motion.

Læs mere om slidgigt her på: https://docs.google.com/document/d/1h9G46s0iRbIZjuYkQKIbHWimD0mZKwu4EA_gonDy5pw/preview

Hvorfor virker motion mod slidgigt?

For mange giver det måske ikke mening, at døjer man smerte og nedbrudt brusk i knæet, så skal man træne det, frem for at holde det i ro. Men det er der faktisk en god grund til.
Motion øger blods gennemstrøm i vores væv. Det betyder at de affalds stoffer som findes i cellerne, vil blive transporteret væk hurtigere. Men det betyder også at der kommer flere mineraler, vitaminer og næringsstoffer dertil.

Læs mere om motion og gigt her på: http://bit.ly/2ooVjQp

En anden fordel ved motion, er at man ofte taber sig, når man betynder at motionere. Dermed reduceres belastningen på ledet, hvilken igen fører til færre gener. Man opbygger også musklerne omkring ledet, som igen er med til at beskytte det og reducerer den belastning som sker på ledet.

Så dermed er motion faktisk en rigtig god måde, at reducere de problemer som mange ofte oplever ved slidgigt.

Dermed er det ikke sagt det er løsningen for alle. For nogle af symptomerne så slemme, at selv på smertestillende medicin, vil man ikke være i stand til at træne det ramte led.
Men i mange tilfælde vil der dog være nogle øvelser som man vil være i stand til at udfører, som vil styrke musklerne omkring de led, man har slidgigt i.

Kosttilskud mod slidgigt

Udover motion og smertestillende medicin, er der også andre ting som man kan prøve, for at minimere problemerne med gigten. F.eks. kosttilskud i form af magnesium eller Glucosamin. Flere patienter med slidgigt har rapporteret at efter nogle ugers brug af enten magnesium, Glucosamin eller en kombination af disse, har de mærket mindre til gigten. Lad os kigge lidt nærmere på hvorfor dette kan være tilfældet.

Magnesium

Grundstoffet magnesium bruges til rigtig mange ting i vores krop. En af disse ting er opbygning af væv og muskler. Før man ikke nok magnesium igennem sin kost, hvilket lidt for mange af os danskere ikke gør. Så bliver vævet nedbrud endnu hurtigere end normalt. Har man i længere perioder været i magnesiumunderskud, og begynder man derfor at fylde sine magnesium depoter op igen, så er der en chance for at noget af det ødelagte væv, vil blive ordnet igen og dermed vil man opleve mindre gener i ledet.
Derfor vil det ofte være en god ide med et magnesium tilskud, hvis man har slidgigt, så sikre man på den måde, at man får dækket sig daglig magnesium behov.

Læs mere om magnesium her på: https://sites.google.com/view/magnesiumtilskud

Glucosamin

Et andet kosttilskud som mange slidgigts patienter, har haft en positiv oplevelse med, er Glucosamin. Glucosamin består af sukkerarten Glukosamin, som findes i alt vore væv og brusk. Har man slidgigt, er mængden af Glukosamin i det ramte led, ofte mindre end normalt. Ved at indtage et dagligt tilskud af Glucosamin, sikre man at kroppen har den mængde Glucosamin som den har brug for, og i mange tilfælde vil dette også øge mængden i de beskadigede led.

Helse og sundhed - en god måde at komme over slidgigten på
Så er du en af de mange, som har problemer med slidgigt, så tag en snak med en fysioterapeut, om hvilke øvelser og motion, som vil være passende i lige netop dit tilfælde. Hvordan du skal træne, og hvor meget afhænger af hvor slemt ledet er skadet og flere andre faktorer. Så det er ofte meget individuelt hvordan dit træningsprogram skal se ud. Derfor kan det være en rigtig god ide, at starte ud med at tale med en professionel fysioterapeut.
Husk også at kombinere træningen med Magnesium og Glucosamin, for optimal udbytte.